Thursday, December 9, 2010

RESPONSIF

KAU NAK MEREPEK APA?
TAK-TAK, ADA BENDA AKU HENDAK CAKAP PASAL TAJUK KAT ATAS NI, BOLEH?
HAH? APA TU? KAU PERLI AKU?
ITULAH, NAK CERITALAH NI, BUKAN PERLI
BAIK, SILAKAN



Manusia hari ini kurang ada sikap ini. Sikap apa? Sikap RESPONSIF. Sikap? Boleh juga kau hendak kata sifat. Apa kau ingat responsif ini apa? Makanan? Bukan. Ini sikap/sifat yang perlu ada pada setiap manusia terutama bila kau kata kau seorang Islam. Sikap/sifat ini merupakan REAKSI yang ditunjukkan oleh seseorang terhadap sebarang perkara. Kalau kau rajin kau akan faham RESPONSIF itu apabila kau buka kamus DEWAN:

segera atau mudah memberikan kerjasama atau reaksi yg bersifat membantu terhadap sesuatu usaha dsb.

Ya, hari ini kita kurang memberi respon atau reaksi yang sewajarnya terhadap perkara-perkara yang berlaku di sekeliling kita. Dalam hal ini, aku hendak sentuh satu saja perkara yang aku rasa amat penting untuk diberi perhatian. Apa? KEMISKINAN. Soal masalah golongan remaja,rumah tangga, peperangan, kau ulas sendiri. Bukan tak mahu ambil kisah tapi aku menyampah.

KEMISKINAN

Aku hendak tanya beberapa soalan, sila jawab dengan jujur.

1) Apabila ada seorang datang minta sedekah pada kau, apa kau buat?
2) Apa pendapat kau tentang orang yang meminta-minta di tepi jalan?
3) Apa perasaan kau terhadap golongan seperti ini?
4) Ada kau insaf dengan kehidupan mereka?
5) Apa kau rasa jijik dengan golongan ini?
6) Apa kau suka membazir?
7) Apa kau sering merungut dengan apa yang kau dah ada?

Aku amat yakin yang kita kurang beri perhatian terhadap golongan ini. Kadang-kadang aku menyampah dengan pemimpin-pemimpin negara dan negeri. Kau kata kau nak membela rakyat tapi kenapa masih ada golongan-golongan tidak bernasib baik ini? Kau boleh berjanji tapi tiada perlaksnaan.

Cukup dulu salahkan mereka.

Dengan kemewahan yang tak seberapa yang kita miliki, kita lupa golongan susah ini. Kita sering membazir. Sering merungut dengan kemewahan yang kita ada. Sentiasa rasa apa yang kita ada tidak pernah cukup.(sambil-sambil tulis ni, berita tentang klinik bergerak 1malaysia dekat tv3suku). Duit yang kita ada sering disalurkan untuk tujuan yang salah. Tapi yalah, duit kau, kau punya pasal. Tapi, dari kau dapat dosa, apa salah kau cari pahala. BAgi seringgit dua dengan niat membantu.

susah atau senang? Soal cara apa kau nak guna untuk membantu golongan ini tidak perlu diceritakan. Kau buatlah apa pun janji orang-orang ini happy.

Kadang-kadang terpandang juga reaksi negatif segilintir puak yang berlagak. Jumpa saja orang-orang yang selekeh, halau. Tak mahu layan. Pandang jijik. Apa kau ingat harta yang kau dapat tu tuhan suruh guna untuk besarkan perut kau saja?Tidak.

Aku amat berharap aku, kau, kawan-kawan kau, kawan kepada kawan-kawan kau, akan ada rasa simpati terhadap golongan yang tidak bernasib baik ini. Selain fikirkan masalah diri, fikirkan juga masalah golongan-golongan ini. oh ya, teringat satu hadis nabi yang bermaksud:

"Barangsiapa yang tidur nyenyak dan tidak mengambil peduli urusan umat ISlam maka ia bukan dari golongan mereka"

Fikirkan mereka, ingat mereka, simpati terhadap mereka, fikirkan cara untuk membantu mereka. Bantu sajalah walau pun bantuan itu kecil. Ok?



Aku rasa itu saja
Baik, terima kasih kerana sudi menconteng di ruangan ini
ya..kau termotivasi tak?
adalah sikit
bagus, aku suka kau. Nah
apa ni?
tanda yang kau bagus..5-posen
terima kasih, datang lagi.

No comments: