Wednesday, December 15, 2010

kaya or miskin senang?

"mat, kita ni jadi miskin lagi senang daripada jadi kaya tau dak."

aku terdiam tanda tidak bersetuju. Sambil terus menjamu juadah tengahri. dalam hati, "apa laki ni tengah merepek" .bagi aku, kenyataan itu penuh dengn persoalan. kalau miskin, kau tak akan berada disini mentekedarah dengan aku. Disini.

sambil makan, aku terus berfikir. Jadi miskin lebih senang? minum air sedikit. Kawan aku tadi blah pergi tandas.

apa yang dimaksudkan oleh kawan aku? miskin yang bagaimana senang? miskin tu ada banyak.miskin duit kah? miskin ilmu kah? miskin budi kah? tak tahu aku jawan sebenar.

kalau kaya, kaya yang macam mana?kaya duit? ada kereta banyak? kaya ilmu? kaya senyuman?

pun..tiada jawapan. mungin mamat kawan aku tadi hanya ingin menduga aku. persoalan-persoaln tadi membuatkan aku tak puas hati. justeru, soalan berikut terbit dari mulut aku "apa maksud kau?"

dia jawab "nanti bila kau kaya kau akan tahu"

ah,lantak kau lah.pandai-pandai buat statement kemudian suruh aku jadi kaya pula. kadang-kadang, malas sebenarnya untuk terus memikirkan persoalan yang susah untuk mendapat jawapan.sebab aku memang agak susah untuk berfikir. jangan suruh aku berfikir sebab aku akan tidur.aku tetap tidak bersetuju kerana tanyalah siapa pun, semuanya mahu kaya. Kaya apa-apa pun.

tapi bila direnung-renung, cuba kau tengok orang-orang kaya hari ini. ada yang suka membantu?kurang. yang mereka tahu, kereta, 3 buah tu masih tak cukup.kalau boleh setiap ahli keluarga perlu ada kereta sendiri. kalau ada 10 ahli keluarga, 10 keretalah. rumah, biar lain dari yang lain. biar besar dari yang lain. biar cantik dari yang lain. bila kaya, kita punya banyak tanggungjawab. citarasa pun berubah. 'expensive taste' kata orang kampung aku. ada pulak tu, dah kaya, rasa tak kaya-kaya lagi. mulalah, tindas orang untuk tambah kekayaan. selepas diimbas episod-episod tertentu dalam hidup aku berkenaan tajuk entri ini,

aku semakin hampir untuk bersetuju dengan kawan aku tadi.

bodoh

sekarang aku tak tahu macmna nak explain.

No comments: