Tuesday, December 21, 2010

nikmat..errmmm

Dikisahkan, pada zaman dahulu kala, di sebuah negara ALUPA (aku lupa,kau, maafkan aku ya?)terdapat seorang raja yang hidupnya begitu merendahkan diri kepada Allah. Hidupnya penuh dengan ketaatan dan beribadah kepada Allah.

Namun demikian, sifat tawadduk yang ada pada si raja tidak pula dimiliki oleh para menteri beliau. antara tabiat yang kurang disenangi adalah menteri-menteri kepada raja ini suka kepada makanan. Pantang ada masa lapang, pasti makan. Makanlah apa sahaja. Mana aku tahu ada ayamas kot time dulu.Kalau orang harini, "kau ni, tahu makaaaan ja.."

hal ini menimbulkan rasa kurang senang si raja. Dirancangkan satu agenda. Untuk memberi pengajaran kepada menteri-menteri yang..yang..suka makan..

Pada suatu hari di suatu malam:

"ok2, datang sini para menteri ku yang kurus-kurus. Beta akan mengadakan satu jamuan diraja besar-besaran pada malam esok.beta harap kamu semua dapat hadir. siapa tak boleh hadir,sila angat tangan. ya, menteri penerangan, kamu tak boleh datang kah?

"err, tak, saya nak ajak keluarga saya sekali boleh?"

"boleh, kamu nak ajak sepupusepapat kamu pun, ajaklah....ok,kita jumpa esok"

selepas daripada pengumuman tersebut, berkumpullah para menteri dengan riangnya.

"weh, best weh!esok ada jamuan diraja!!komfem2 ada kijang bakar, ikan berbagai rasa, sate samuri, tosei, bbq, nasik beriani hamidiah, jus2 buah-buahan (contoh).."

"yalah menteri sukan..tapi awak jangan makan banyak2, nanti semua atlit badan macam awak,kan rugi negara..esok esok patik tidak akan makan seharian kecuali pada malam jamuan tersebut..orang kata, reserve perut?ha..."

"ya saya pun tak mahu makan..malam itu nanti, baru kau tahu, silap kau menjemputkami wahai raja.."

bla bla bla

pada hari jamuan, semua menteri 'berpuasa' pada siang hari..muka masing-masing dah macam tosei masam. jeng jeng jeng

saat jamuan..

"terima kasih beta ucapkan kepada semua menteri kerana sudi hadir ke majlis jamuan ini..itu ya isteri kamu menteri perthanan?boleh tahan..beta bergurau...baiklah, waiter,hidangkan makanan sekarang"

selepas 5 minit, makanan telah tersedia. alngkah terperanjatnya para menteri kesemuanya perihal hidangan yang disediakan pada malam itu. Menu pada malam itu hanya sekadar nasi putih, kicap kipas udang yang manis, ikan masin, dan air suam.

"sedap ya wahai rajaku yang baik hati..tak sabar patik nak menjamah makanan yang sedap ini"

"tak pernah menteri pertahanan memuji beta sebegitu,terimakasih..baiklah, makanlah, apa lagi....sila-sila"

akibat berpuasa disiang hari tadi, dengan lapar yang tak terhingga, maka, dengan rakus para menteri menjamah juadah yang tidak seberapa itu dengan rakus..

selepas beberapa minit, habislah juadah yang telah disediakan. Masing-masing kekenyangan tidak terhingga. ada yang sampai nak termuntah. Apa-apalah kau menteri.

"kenyang semua?tu ada sikit lagi tu menteri BAKTI, habiskanlah.."
"maafkan patik, patik dah terlalu kenyang..dah macam teletubbies dah ni ha..."

"ok, baiklah memandangkan semua dah kenyang....err, waiter, next please..."

para waiter mengemaskan meja dan kemudian menghidangkan juadah-juadah lain seperti kijang bakar, bbq, sate samuri dan makanan yang heaven2 yang lain..meja dipenuhi dengan makanan yang sedap2! sebut sahaja apa makanan yang kau mahu, pasti ada di atas meja tu..

"Para menteri, ini ada hidangan yag para menteri sekalian idamkan, silalah makan.."

"err....kami dah kenyang wahai rajaku yang sopan..terlalu kenyang. patik rasa 3 hari patik akan berada dalam kekenyanagan seperti ini.."

"tapikan itu kijang bakar yang menetri inginkan?"

"ya, tapi patik dah terlalu kenyang...."



itu sajalah ceritanya. msejnya adalah, nikmat kenyang/makan dunia hanya sekadar itu..
bila kenyang, dah tak boleh nak makan makanan yang lain Tapi diceritakan kepada kita, nikmat makan/kenyang/puas disyurga itu tidak dapat digambarkan.(kau carilah dalil sendiri tentang itu)

Ok?

No comments: