Saturday, December 4, 2010

anak anak rosak, salah siapa?

hah, apa lagi kau petang-petang ni?
takda, soalan aku kat atas tu kau tahu jawapan tak?
soalan apa?oh yang itu..entahlah, aku pun rosak

aku rasa aku tahu jawapan dia, kau nak tahu tak?nak tahu macam mana kau boleh rosak?

boleh juga, aku nak dengar pandangan kau, silakan.tapi, kau tak rosak kah?

sama sajalah kita..kau nak tahu atau tak mahu?

nak

kalau macam tu, diam, aku nak bercerita



anak-anak yang dilahirkan diatas muka bumi ini dilahirkan di dalam keadaan fitrah iaitu suci lagi bersih. BErtepatan dengan maksud sebuah hadis nabi yang lebih kurang berbunyi " setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah maka kedua ibu bapanyalah yang menjadikannya yahudi Nasrani atau yahudi..."


Jelas dalam hadis nabi ini pembentukan akhlak dan sikap anak-anak pada asasnya terletak di bahu setiap ibu bapa. Ibu bapalah yang menjadikan anak-anak itu seperti apa yang diinginkan. Sekiranya anak-anak yang dibela dari kecil tiba-tiba bertukar menjadi 'hantu' ketika dewasa, jangan terus kita salahkan media, KERAjaan, institusi-institusi pendidikan dan sebagainya sebelum kita melakukn koreksi terhadap sistem kekeluargaan yang sedia ada.

Bak kata pepetah, melentur buluh biar dri rebung (dalam english apa ceknah??) Keluar saja anak dari perut ibu, terus hantar pergi sekolah ka?terus dapat kawan-kawan? terus perkenalkan kepada perdana menteri ka? tak bukan. Anak-anak yang baru dilahirkan akan mengalami satu proses penjagaan yang panjang sebelum mereka boleh kenal yang mana baik yang mana buruk. Maka, ibu bapa sebenarnya yang akan mengajar anak tentang kebaikan dan keburukan sesuatu perkara. Dalam proses pembesaran ini, tidak mahu tidak, unsur ISLAM perlu diterapkan dengan sebaik mungkin. Dodoikn anak dengan zikir-zikir memuji tuhan, ajar anak sembahyang, belikan buku-buku cerita para nabi yang berbentuk animasi, buat halaqah alquran, ajar anak mengaji, tegur anak buat salah, ajar apa yang baik apa yang buruk, tunjuk akhlak yang baik, tekankan persoalan aurat kepada anak, kawal bentuk hiburan anak-anak, beli cd maher zain ka kan dan pendek kata, sebelum anak-anak sampai ke tahap yang lebih dewasa, jiwa mereka sudah tertanam dengan ruh islam yang cukup kuat. Kalau pun ditakdirkan mereka berbuat dosa dan maksiat, maka mereka akan sedar dan cepat memohon ampun kepada Allah.

Malang tahap puakanya hari ini, apa yang aku sebutkan di atas tidak berlaku. Yang ada hanya segelintir sahaja yang faham akan tujuan sebenar anak-anak perlu dibesarkan dengan ruh islam. Ibu bapa hari ini lebih mementingkan keduniaan semata-mata. Kalau sesebuah keluarga menurut acuan islam, maka label KETINGGALAN ZAMAN, TAK IKUT TREND akan menjelma. Anak-anak berterusan dimanjakan sehingga apabila mereka meningkat dewasa, mereka menjadi 'pondan'! Jiwa langsung hilang dengan semangat islam, tiada benteng pertahanan yang baik dan mudah terpengaruh. Mengapa boleh jadi begini? Keluar saja anak-anak dari perut ibu, bapa terlupa nak azan dan iqomah tapi terus dengan ungkapan WOW! COMELNYA ANAK AKU!!!!!!!, dodoikan anak-anak dengan lagu-lagu siti nurhalijah,lupa lirik tukar pula ke lagu mawi, anak-anak terus dihidangkan dengan kemewahan dunia, kasut nak NIKE saja, umur baru 3 tahun, dressing nak macam BRITNEY SEPE'AH, rambut nak bagi panjang-panjang (bagi lelaki) biar ada 'ekor', bagi pakai skirt. Dah macam anak patung barbie....Bab hiburan, jangan tak cakapla, kena cakap. Hantar anak-anak masuk uji bakat menyanyi, masuk bintang kecil, bawa famili ke konsert-konsert jom heboh, standby awal2 sebelum AF start dekat kaca televisyen. Mengaji??Beli quran buat hiasan. Anak-anak pulun hafaz lirik-lirik lagu celaka, quran, tak tahu apa. Malang kan? Kemudian anak-anak ini akan dilepaskan ketengah-tengah masyarakat dengan harapan anak-anak hasil didikan keparat ini akan 'survive' dengan jayanya. Kemudian bila anak rosak, mengandung anak haram, hisap dadah, slahkan kerajaan. Salah kan sekolah. Salah kan kawan-kawan. Kemudian buat seminar, cewah "MASALAH SOSIAL REMAJA. ANTARA IBUBAPA GURU DAN KAWAN-KAWAN, SIAPA YANG HARUS DIPERSALAHKAN??" poooorah, saja nak buat duit lah tu.


Jangan kita tudingkan jari pada pihak-pihak lain sekiranya anak-anak bertukar menjadi hantu bia besar. Buat muhasabah, fikir apa yang kamu dah buat terhadap anak-anak kamu waktu mereka masih kecil. Ingatlah, apa anak-anak kita akan jadi pada masa hadapan adalah tanggungjawab ibu bapa. Ibubapa pula dalam membesarkan anak-anak, ada hadis-hadis nabi berkenaan tanggungjawab tersebut.

1) "seseorang yang mendidik anaknya dengan baik adalah lebih baik dari bersedekah dengan secupak"-(riwayat Al-Tarmizi)

2) "Berlaku pemurahlah kepada anak-anakmu dan bentuklah mereka dengan akhlak yang baik"

3) "Apabila mati seorang anak adam, terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan untuknya (ibu bapa)


dol, kau faham tak?
faham, terima kasih..
macam blurr saja aku tengok?
takdalah..

ok,gudboy...

No comments: