Sunday, December 12, 2010

hina

kau..
ya, ada apa pagi-pagi ini?
kau pernah kena hina?
pernah, kenapa kau tanya?
pernah kau menghina?
ada juga, kenapa?
kenapa kau menghina?
perlu aku jawab soalan tu?


Aku terpanggil untuk mengulas sedikit berkenaan soal penghinaan terutama penghinaan terhadap golongan berilmu ( alim Ulama ). Dalam simpanan aku, ada beberapa blog yang aku rasa melakukan kesalahan penghinaan terhadap golongan-golongan yang mempunyai darjat ketinggian di sisi Allah ini. Kau nak tahu apa blognya? Kau cari sendiri.

Dalam Islam, Allah memberikan penghaargaan yang cukup tinggi kepada orang berilmu (ulama') Sebagai contoh dalamsurah al-Mujadalah ayat 11

"diangkat oleh Allah orang-orang yang beriman daripada dan orang-orang yang diberi ilmu dengan beberapa tingkat"

Dan nabi S.A.W bersabda yang bermaksud

"orang berilmu (ulama) adalah pewaris dari nabi-nabi"

"Isi langit dan bumi meminta ampun untuk orang-orang berilmu"


Diatas merupakan beberapa dalil berkenaan orang berilmu dalam Islam. Dalam soal ini, amat malang lagi menyedihkan apabila terdapat segelintir makhluk yang berterusan menghina para alim ulama. Sampai satu tahap, ulama-ulama yang terkenal di Malaysia disama tarafkan dengan seekor anjing, dituduh mendustakan nabi, dilemparkan tuduhan-tuduhan melampau secara melulu, dituduh sebagai pelaku perkara-perkara mungkar dan sebagainya.

Siapa kita sebenarnya untuk mempersoal tahap ketinggian ilmu dan kewarakan para alim ulama sedangkan kita sendiri tidak setanding mereka? Siapa kita untuk mempersoalkan akhlak para alim ulama yang sememangnya terkenal dengan sifat tawaddu' berbanding kita? Kau nak menghina para alim ulama tetapi ilmu kau ilmu sampah. Oh ya, dalam perkara ini, kalau kau tak pernah mendalami ilmu agama, dan bidang agama bukan pengkhususan kau, kau jangan bersembang terlampau 'dalam' soal agama sebab kau akan nampak macam badut. Belajar sampai SPM, persoal ilmu orang yang ada PHD (perumpamaan). Kan ka masalah tu?

Kita selaku masyarakat bebas mengkritik. Contoh mudah, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Kau nak kritik pentadbiran beliau, mungkin ada kekurangan dalam usaha beliau untuk teraju kepimpinan di Kelantan, SILAKAN. Tapi kalau kau nak kritik tentang peribadi, ilmu dan akhlak beliau, baik kau cermin diri kau dulu.

Nasihat aku, janganlah disebabkan perbezaan ideologi politik, kau, mereka dan kita sanggup untuk menghina dan memalukan para alim ulama yang merupakan pewaris para nabi.

Kau menghina para ulama dah macam kau menghina?

Hina siapa?

Kau jawab lah sendiri.



sumber dalil alquran dan hadis: totally rembat dari kitab ihya ulumuddin jilid 1 (kelebihn ilmu)


Kau..dah habis..
aku dah faham, kau tak perlu tanya aku faham atau tak.
betul?
ya..
kau bukan tak pandai, kau pandai..nak 5posen?
tak perlu, 5posen kau bagi hari tu ada lagi.
oh ok

No comments: