Saturday, March 12, 2011

injil

injil dalam bahasa melayu?
isu bahasa atau isu agama?

statistik terkini berkenaan orang murtad/keluar islamaku tak tahu. Cumanya, dulu pernah ada satu laporan berkenaan dengan jumlah pemuda islam yang mohon utnuk keluar agama adalah ebih kurang 5000 orang.


isu kali ini aku rasa lebih kurang sama dengan isu penggunaan kalimah allah oleh orang not-yet-muslim yang hangat diperkatakan satu ketika dulu. Banyak hujah yang diguna pakai untuk membenarkan atau tidak membenarkan penggunaan kalimah suci itu untuk kalangan mereka.dalam hal ini boleh atau tidak boleh adalah bergantung kepada keadaannya di malaysia. Tatkala ada laporan berkenaan dengan jumlah yang banyak untuk keluar Islam, lebih baik jangan bagi. Takut orang-orang tertentu salah guna.

sama juga dengan isu injil dalam bahasa melayu. Perlu lihat kepada keperluan. Kenapa perlu dimelayukan?sekali lagi kita bimbang. dengan jumlah angka yang banyak untuk keluar islam,versi melayu ini dilihat lebih mudah untuk difahami oleh semua orang terutama kalangan orang melayu.bimbang, tarikan itu akan menyebabkan bertambahnya jumlah angka yang memohon utnuk keluar dari islam.

baca usaha memurtadkan islam di sini

No comments: