Tuesday, March 22, 2011

aman

apa nilai sebuah keamanan? jika ini ditanya kepada kita, mungkin tiada jawapan tepat yang boleh diberi kerana kita sedang mengecapi sebuah nikmat keamanan-mungkin. namun jika ditanya pula soalan serupa kepada mereka yang sedang berjuang melawan musuh keparat-untuk sinar keamanan- jawapan yang pasti mungkin dijawab, keamanan begitu mahal! manakan tidak, ada yang harus mati, ada yang harus cacat, ada yang harus bersendirian demi meraih sebuah keamanan. PERJUANGAN MENUNTUT KEAMANAN!

apa yang berlaku hari ini adalh, seolah-olah KEAMANAN itu adalah hak milik kuasa besar seperti Amerika. Hanya mereka penentu keamanan negara-negara lain. Jangan kita lupa perihal Iraq satu ketika dulu, ketika diberi kata dua oleh amerika berkenaan weapon of mass destruction (wmd), segala keputusan berada di tangan mereka. Hanya mereka yang akan menentukan masa depan iraq pada ketika itu. Dan hari ini, tindakan yang agak serupa dilakukan ke atas libya atas dasar kemanusiaan untuk menghentikan pembunuhan terhadap rakyat terbanyak hasil dari kesombongan sosok malaon bernama Gaddafi.

persoalannya, benarkah serangan itu sekadar untuk itu? atau wujud agenda lain? seorang makcik, pernah meluahkan rasa tidak puas hati beliau keatas tindakan amerika keatas libya.

"ceh, konon baik lah tu.tu yang kat israel tu, israel dok bunuh orang palestin, tak gaduh pulak amerika nak p serang israel....errrr, makcik, jemput makan..."


apa yang pasti, keamanan itu bukan sesuatu yang mudah untuk dinikmati. Kita atau mungkin sesetengah daripada kita mungkin berasa aman tetapi jangan kita yakin keamanan itu dirasai oleh orang lain.

nilai keamanan?


ada yang sanggup mati demi keamanan..




-makcik yang ala-ala sharifah aini tadi berlalu pergi sambil menikmati 'keamanan' kesedapan minuman bungkus yang dibeli-

No comments: