Friday, February 18, 2011

mulut

"Mulut kau buat kita dalam masalah! Kau tau tak?!"

Aku terdiam. Tak tahu nak rasa apa. Kesal mungkin, marah pun mungkin. Entah.

Bila aku pulang ke rumah malam tu, cepat - cepat aku tanggalkan mulut aku, lalu aku letak atas meja. Kemudian aku duduk di sofa, betul - betul mengadap mulut aku.

Aku merenung.

Apa yang patut aku buat dengan mulut aku ni? Apa betul mulut aku ni selalu bawak aku dalam masalah? Dah lah tu, dengan orang lain pun tak pasal - pasal diheret sekali dalam masalah tu. Argghh. Aku buntu.

Tiba - tiba, elok pulak lagu John Mayer - My Stupid Mouth berkumandang.

Ah sudah, aku fikir. Ini racun dari syaitan ke apa? Ni apa ni? Kebetulan stail apa ni? Metafora apa ni? Nak suruh aku buang mulut aku jauh - jauh?

Taknak. Aku fikir aku harus bagi peluang kedua pada mulut aku. Aku yakin, kali ini mulut aku takkan bawa aku dan sapa - sapa lagi dalam masalah. Everyone deserves a second chance, takkan mulut aku tak boleh? Mulut je kot. Bukan satu badan pun yang buat masalah! Bila sebut perkataan everyone tu, maksudnya manusia. Seluruh tubuh badan manusia. Termasuklah kepala, kaki, tangan, badan dan lain - lain. Tapi ini mulut je yang buat pasal. Mesti layak untuk second chance!

Lalu aku nekad untuk jaga elok - elok mulut aku ni. Terus aku ambik mulut aku dan aku basuh bersih - bersih di sinki dapur. Aku basuh dengan clorox. Aku sental kuat - kuat. Aku basuh tiga kali, aku sabun tiga kali kemudian aku bilas dengan air lagi tiga kali. Memang kali ni, mulut aku betul - betul bersih. Kemudian aku perah cermat - cermat dan aku jemur di ampaian luar rumah untuk dikeringkan semalaman, sebelum aku masuk tidur.

Dan esok paginya, bila aku sudah siap - siap untuk ke kerja, aku dapati mulut aku telah hilang dari ampaian.

Dicuri orang.


-untuk kwn2 yg kita suka-

No comments: