Tuesday, February 22, 2011

gila

si gila takkan pernah tahu yang dia gila

"mamak, bagi saya teh ais, nasik lemak dengan roti telor bawang"
"ok"

di satu sudut meja yang lain, seorang lelaki, bertopi masuk dengan selamber, duduk, sambil buka surat khabar THE SUN milik restoran ini.

"mamak, bagi saya air bali panas satu, minum" kata orang itu.

aku perhati gelagat si bertopi tadi. ala-ala saorang pemuda yang berjiwa besar. Dia keluarkan telefon yang bersarong. Ala-ala saorang bisnesman berjaya.dia menyapa orang-orang yang lalu lalang. ala-ala ssorang yb.

juadah aku sampai. begitu juga dengan lelaki ala-ala bermacam tadi.

aku makan. lelaki bertopi ala-ala bermacam tadi tidak minum minuman balinya tadi.aku minum air aku dan dia masih tidak berbuat apa-apa dengan minumannya tadi.


sampai satu ketika, sesuatu yang memeranjatkan aku. sesuatu yang menghilangkan selera aku.

si bertopi ala-ala bermacam tadi buat sesuatu. Dia ambil tisu dan masukkan kedalam minuman balinya tadi, rendam hingga tenggelam.kemudian kacau dengan jari. kemudian..diambil tisu itu dan makan. diminumnnya air bali tisu itu seperti menikmati air kelapa yang punya isinya. kemudian, dia bercakap dengan kerusi kosong disebelahnya. tiada orang. sambil bergelak-gelak..mungkin bayangan orang yang disayangi dulu, muncul..mungkin, mati tercekik isi kelapa, kenangan lama.."


"maple, dia orang gila"
aku.."owwwhhh...."

No comments: