Tuesday, April 12, 2011

ubah

perubahan untuk sesuatu perkara itu amat menykitkan. kadang-kadang kita perlu meninggalkan segala yang seronok (penuh dengan kerosakan dan dosa) demi sesuatu yang lebih baik walau nampak begitu menyusahkan.noktah

kunci utamanya adalah takut. mungkin juga sebab tidak sanggup untuk sedikit merasa susah sebelum benar-benar kenikmatan berubah itu dirasai. itu sja masalahnya.

dalam konteks pilihanraya, masyarakat sering dimomokkan dengan hal serupa. Undi lain dari biasa, maka kita akan susah. bantuan tidak dapat disalurkan dan sebagainya.akan datang disarawak. laungan bodoh itu kini dapat didengar memandangkan di sana sudah bertapak lama si perintah dan analisis terbaru, kejutan bakal berlaku di sarawak.maka, semakin kuat gendang untuk menakutkan masyarakat di palu. kononnya, yang baru itu haprak, kelam kabut dan lain2.

sama juga halnya dengan diri kita. setelah sekian lama hidup dalam keseronokan yang melalaikan, pendedahan aurat yang kita sendiri tak tahu yang itu merupakan pendedhan aurat, maka bila ada yang datang menegor, maka kita akan mula gelisah. mana tidaknya, sedang kita mengikut kiblat itu, tiba-tiba ada yang ingin mengubah kiblat yang sedia kita telah ikut sejak dulu (kiblat-cara, kepercayaan -sumber, otak sendiri).

"Allah tak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubah nasib mereka sendiri"- Allah


dari berpakaian yang jarang-jarang menutup aurat, kali ini perlu mengikut garis panduan islam tentang aurat. kalau dulu bertepok tampar laki perempuan, sekarang ini dah perlu jaga batasan pergaulan. macam mengongkong, bukan? tapi itulah yang terbaik.

apa yang pasti, perubhan itu memerlukan pengorbanan.sukarnya hanya ada pada permulaan dan selepas itu, perubahn yang baik itu akan berterusan menjadi sesuatu yang bermakna dalam hidup kita, insyaA

2 comments:

Anonymous said...

? pertaining to what?

Lokomotif said...

apa motif penulisan ini?