Friday, October 16, 2009

TAZKIRAH

Kawan2, jadilah yg terulung dan yg terbaik. Dalam kondisi kegelapan dan saat pencarian tema dan kekuatan, tidak wajar anda mengambil langkah ke belakang atau langkah menanti atas nama rendah diri dan takut kepada ujub dan riya'. Anda adalah aset ummah yg sgt bisa digemerlapkan dan menyinar. Nabi pesan utk tidak riya' tetapi ulama sudah juga mentafsirkan riya' utk tidak bangun solat sunat di masjid ketika ramai orang, atas alasan nak mengelak dari diperkatakan orang sebagai riya' ..juga adalah riya'. Sudah tersepit riya melakukan...dan riya' elak dari melakukan. Susah juga begini... Tapi bukankah agama itu...straight forward dan tidak bersimpang siur... ? hmmm


... ya benar, agama mengajar utk berhati2 (hazar), tapi ia juga mengajar utk jgn besifat was2, curiga, tidak konfiden apatah lagi pengecut. Hadis menyebut " La tatamanna liqa'al aduww, fa iza laqiitum fathbutuu" ertinya: Jangan kamu merancang/berangan2 dan sengaja mau berkonfrontasi/berdepan dgn musuh, tetapi jika kamu sudah berdepan dgn mrk, maka jangan sekali2 undur dan goyah!"


Ini ajaran nabi dan pesanan baginda, spirit ini dijerumuskan dalam diri untuk kita punya reminders dlm hidup ttg apakah peranan kita. Its like having a red boiling liquid metal poured down our throat where the pain is so unbearable that we mite just forget about it and THEREFORE continue with our work and find its sweetness very soon. Allahumma Solli ala Muhammad.

SUMBER

No comments: