Friday, January 7, 2011

HIDUP AKU BERBUMBUNG AUKU

Orang kata, AUKU menyekat kebebasan mahasiswa. Aku kata, ada benarnya. Zaman bangkit mahasiswa dalam era 60-an dan awal 70-an sebelum kedatangan AUKU begitu mempesonakan. Lihat sahaja protes-protes yang dilakukan terhadap pihak memerintah. Hidup mati kerajaan pada waktu itu seolah-olah bergantung pada suara dan kuasa mahasiswa. Mereka punya pendirian yang begitu menakjubkan. Demonstrasi bantahan dilakukan secara besar-besaran oleh anak muda. Tiada yang gentar melawan. Tiada yang takut ditawan. Apa yang berlaku pada era itu telah membentuk jiwa anak-anak muda untuk tidak terus sujud dan patuh terhadap apa-apa pun selagi ia bertentangan dengan naluri kemahasiswaan anak muda. Anak muda juga menjadi juru bicara masyarakat. Masyarakat luar pada ketika itu melihat anak muda mahasiswa sebagai kelompok manusia yang mampu membela nasib mereka yang tertindas. Segala bentuk tekanan yang dikenakan oleh pihak memerintah terhadap golongan masyarakat mendapat reaksi segera oleh golongan anak muda mahasiswa. Demonstrasi, forum, debat, simposium dan sebagainya dianjurkan seiring dengan isu yang melanda masyarakat kampus dan luar kampus. Mengagumkan bukan?

Namun, gerakan ini menjadi agak hambar selepas wujud AUKU. Mahasiswa dikatakan sebagai pemimpin masa hadapan. Persoalannya, perlu tunggu masa hadapan baru boleh jadi pemimpin? Selepas beberapa ketika, gerakan mahasiswa menjadi agresif semula dan kembali hambar semula sehingga hari ini. Ada segelintir golongan mahasiswa pada hari ini yang cuba mengembalikan sinar kegemilangan yang berlaku pada zaman bangkit mahasiswa dalam era 60 an 70 an. Ada semacam semangat baru untuk membawa anak muda mahasiswa merasai nikmat yang telah dirasai oleh golongan terdahulu. Harap usaha mereka berjaya-menyuburkan bumi kampus dengan suara-suara mahasiswa.

Hari ini, kita di sini. Di sebuah kampus berbumbung AUKU. Aku tidak pernah hidup pada zaman sebelum kedatangan AUKU-hanya dari pembacaan yang tidak seberapa. Aku ingin menjadi seperti mereka sebelum datangnya AUKU. Sumpah, aku di sini bukan sekadar untuk mendapat segulung ijazah, bukan!

No comments: