Saturday, June 26, 2010

MASIH SAYANG

Masih sayang

Ini bukan jiwang..
Sebab aku bukan orang jiwang celaka..
Aku bukan macam makhluk yang terpancol ayat-ayat jiwang dari mulut-mulut penjiwang..
Pergi mati dengan jiwang..
Pergi jahanam jiwang-jiwang melampau..

Masih sayang..

Ini bukan bererti aku bercinta-cinta
Bukan juga menagih harap si dewi jelita..
Bukan!! Bukan cinta..
Bukan jiwang..
Bukan celaka..

Masih sayang

Pantang aku berjiwang tak tentu pasal..
Tajuk ini bukan tajuk jiwang..
Sebab aku anti makhluk berjiwang bangang..
Jangan berjiwang..jangan senget..

Masih sayang..

Ayat ini keluar dari mulot susuk penuh sabar..
Ayat ini keluar dari mulot susuk penuh redha..
Ayat ini keluar dari mulot ayah..ayah kepada anak-anaknya..ayah kepada kami..
Ayat ini lambang beliau maseh bersabar..

Masih sayang

Ini bukan cerita kami adik beradik..
Ini cerita ayah dengan ayahnya..tokwan aku dan adik-adik
Cerita yang aku sendiri takut hadapi..kuatkan aku tuhan..

Masih sayang

Aku dan ayah ke rumah tok..tok yang sakit..
Tak mampu berjalan..tak mampu bercakap..sedih..dan kasihan..
Setiba dirumah tok…tok tak senang duduk..ada riak bosan diwajah tok..minta dibawa berjalan…berjalan untuk hilangkan bosan tok..



Masih sayang

Ayat ini terpancol dari mulot ayah..tiba-tiba…sayup-sayup..
Aku dengar..aku faham…bukan baru ayah perlu melayan karenah tok..bukan baru..sukar memahami keinginan tok..lumpuh..tak mampu berjalan..perlu diangkat..urusan tok ayah yang buat..bukan baru ayah melayan karenah tok..lama..dah lama..

Masih sayang

Ayat ini terpancol lagi untuk kedua kali…masih sayup-sayup…aku dengar..aku faham..buat-buat tak dengar…aku cuba menyanyi-nyanyi dalam hati..mungkin bertemu dengan lirik itu..ayat itu…tapi takjumpa..entah lagu apa yang ayah nyanyikan…aku diam..aku faham..

Masih sayang

Aku faham penat ayah..aku faham derita ayah…kami anak beranak..kemudian tok sakit pula…ayah kuat…tak merungut..Cuma kadang-kadang, ada riak sedih..aku faham..

Masih sayang

Ayah cuba buat yang termampu untuk jaga tok..tak peduli hidop ayah..asalkan aku adik2 dan tok gembira..

Masih sayang

Masa berganti hari..tahun berganti tahun..nanti..tok mungkin dah tak ada…ayah aku mungkin akan menjadi seperti tok..aku akan mengambil alih tugas ayah dahulu..tapi……adakah aku akan kuat seperti ayah….aku ingin sekali menjaga susuk ini…bila dia dah tua….biar dia gembira di hari tua nanti…tak mahu aku dia terasa terabai….

Masih sayang

Ayat ini akan kuatkan aku….kuatkan untuk menjaga ayah nanti…ya tuhan…brilah aku peluang untuk menjaga susuk tubuh ini…matikan mereka sebelum aku mati…ingin sekali aku berjasa pada susuk ini….tuhan…..makbulkan..perkenankan…

1 comment:

Anis Nabilla said...

weyh touching...
hg ank yg baik..:))