Saturday, April 10, 2010

TAK PERLU MENCARI PASANGAN HIDUP..BERDOALAH

Sudah menjadi fitrah kehidupan di dunia bagi setiap penciptaan makhluk yang hidup untuk memiliki pasangan hidup..fitrah itu sengaja ditiupkan ke dalam jiwa-jiwa makhluk hidup sebagai antara hadiah terbesar kepada manusia khususnya sekiranya fitrah itu berjaya ‘dikawal’ dengan cara yang terbaik dan menuruti hukum syara’. Tetapi sebaliknya, ia hanya akan menjadi pemuas nafsu dan tidak akan kekal sekiranya fitrah itu tidak ‘dikawal’ dengan sebaiknya..

Namun, sejauh mana fitrah manusia itu dapat dikawal dengan cara yang baik?Bagaimana untuk mengawal? Jawapannya jelas apabila manusia faham dan mengerti hakikat bahawa setiap jodoh bagi manusia itu telah ditetapkan oleh Tuhan Yang Maha Esa..Segala2nya telah ditetapkan..bila akan bertemu..di mana…siapa..selama mana..apa ujian yang akan ditimpakan..apa keseronokan yang akan dikecapi bersama dan sebagainya..Jika hal ini berlaku-faham akan hakikat jodoh yang akan dikurniakan, maka manusia akan menjadi manusia yang lebih bermatlamat dan kehidupan berumah tangga akan dibina atas dasar keimanan dan keredhoan Allah..

Perlukah jodoh dicari?? NO NEED..TAK PERLU CARI..ALLAH DAH TETAPKAN JODOH UNTUK KITA!!! JODOH YANG TELAH DITETAPKAN ALLAH INI PASTI YANG TERBAIK..Malangnya, hakikat ini jarang difahami..kita akan tetap mencari..kononnya apa2 pun perlu kepada usaha..Ya,memang apa-apa pun perlu kepada usaha tetapi bukan di dalam soal pasangan/ jodoh kepada kita!!BUKAN!! Hal ini kerana, jika berusaha untuk mencari jodoh, maka semuanya akan menyimpang dan menjurus ke arah dosa..ALLAH MENGHARAMKAN KEBAIKAN DI DALAM SESEBUAH RUMAH TANGGA YANG DIMULAKAN DENGAN DOSA..DOSA BERDATING..DOSA BERZINA HATI DENGAN SMS..DOSA ZINA TELINGA DENGAN BERBUAL DENGAN PASANGAN YANG TIDAK HALAL dan sebagainya..

Perlukah jodoh dicari?? Sekali lagi, NO NEED..sebabnya, perasaan suka dan sayang kepada jodoh yang dicari tidak dapat dijamin statusnya samada suka dan sayang atas DASAR IKHLAS KERANA ALLAH atau atas DASAR NAFSU..Hal ini hanya merosakkan perhubungan rumah tangga yang seharusnya dimulakan dengan permulaan yang baik tetapi telah dicemari dengan SYUBHAH..

Kita perlu jelas bahawa hanya perhubungan selepas akad yang sah saja akan mendatangkan ketenteraman jiwa yang memanjang..tiada apa yang perlu dirisaukan kerana pasangan yang ada sudah menjadi yang halal bagi kita tetapi perhubungan yang tercipta sebelum akad perkahwinan ditambah dengan perlakuan dosa hanya akan mendatang nikmat sementara yang tidak berpanjangan dan berkemungkinan besar akan membawa kepada kehampaan dan individu terlibat berkemungkinan akan melakukan sesuatu yang akan memudaratkan diri dan orang lain..

Yakinlah bahawa pasangan yang tidak halal yang kita miliki sekarang yang dianggap terbaik di antara yang terbaik,caring di antara yang tercaring, cantik di antara yang tercantik, kacak diantara terkacak, pandai mengambil hati, pendengar yang baik, lain dari yang lain, macho dan sebagainya adalah usaha jahat syaitan yang sedaya upaya untuk mengaburi dan memperdaya kita sedangkan sebenarnya pasangan kita yang ‘DISIMPAN’ oleh Allah itu adalah yang paling terbaik!! Hanya masa yang menjadi penentu..Caranya tiada siapa yang tahu tetapi bukan dengan usaha mencari sendiri..

Perkahwinan itu bukan semata-mata untuk mententeramkan jiwa dan nafsu sebaliknya ia merupakan ibadah dan amanah. Bukan juga untuk berseronok tetapi penuh dengan cabaran dan dugaan..Hanya pemilihan bakal pasangan yang benar2 ‘kena’ sahaja yang mampu melayarkan bahtera rumah tangga yang penuh dengan gelora ujian..

Pernah diceritakan bahawa terdapat sepasang kekasih yang tiada ikatan yang halal, yang sedang hangat bercinta tetapi disedarkan akan hakikat kewujudan ‘PASANGAN YANG DISIMPAN’ memutuskan perhubungan masing-masing..Masing-masing ‘menderita’ selepas berpisah..Namun selepas beberapa lama, keadaan menjadi terkawal dan kehidupan mereka kembali normal..Tiada pasangan yang tidak halal..tiada dating dan sebagainya..Masing2 sedaya upaya kembali ke jalan tuhan..Dan ditakdirkan, Allah mempertemukan mereka dengan jodoh masing-masing disaat masing-masing sudah berubah dan berazam untuk mencari redho tuhan di dalam perhubungan yang sah..Ditakdirkan juga, salah satu pasangan itu mengalami kemalangan maut sewaktu di dalam perjalanan ke sebuah majlis ilmu di sebuah masjid..SYAHID(mudah-mudahan)Perhatikan betapa perasaan ingin kepada sesuatu yang baik itu Allah gandakan dengan yang lebih baik..

Justeru, diharapkan apa yang cuba disampaikan ini dapat membuka sedikit minda kita yang tertutup rapat berkaitan perihal pasangan-jodoh-kehidupan berumah-tangga..Berazamlah untuk berubah..YAKINLAH BAHAWA ADA INSAN YANG DISIMPAN OLEH ALLAH UNTUK KITA SEBAGAI PELENGKAP DI DALAM KEHIDUPAN KITA..JANGAN TERBURU-BURU..JANGAN RISAU DAN JANGAN TERLAMPAU MEMIKIRKAN SOAL JODOH KERANA MASIH ADA PERKARA YANG YANG LEBIH PENTING YANG PERLU DIUTAMAKAN..

1 comment:

muhammad syafiq said...

TIP USAHA MENCARI JODOH BAGI KAUM WANITA

FATIMAH SYARHA MOHD NOORDIN

Ye, wanita juga perlu berusaha. Tapi bagaimana caranya?

1.Berusaha menyediakan diri sebagai produk ‘solehah’ yang diidam-idamkan. Biasanya produk ‘solehah’ yang bermutu tinggi dari segi agama dan akhlaknya mempunyai permintaan tinggi. Apabila sesuai masanya dan tepat orangnya, serahkanlah ‘kesedian hati’ anda untuk dirisik dan dipinang dengan jalan yang syaro’.

2.Berusaha mengawal diri supaya jangan gedik, mudah menyerah dan mudah melayan kerana wanita sebegini biasanya begitu senang untuk dimiliki oleh lelaki yang tidak berakhlak sahaja. Biasanya wanita yang senang dimiliki (hanya dengan sedikit godaan berupa sms, call, puji-pujian dll), senang pula untuk dipersia-siakan.

3. Berkawan dengan rakan-rakan sejantina yang solehah. Jodoh anda mungkin di kalangan abang mereka, saudara mereka dsb yang soleh-soleh juga. Jelaskan niat bahawa itu bukan matlamat tapi wasilah semata-mata.

4.Jika anda terpikat pada agama dan akhlak seorang lelaki dan anda ingin memulakan, pilihlah cara melalui orang tengah yang soleh. Jangan menghantar hasrat terus padanya kerana ia boleh menjatuhkan martabat dan kemuliaan ‘malu’ anda di matanya.

5.Minta ibubapa, abang atau saudara-mara yang mencarikan untuk anda.

6. Jika anda dirisik secara langsung oleh seorang lelaki dan anda memang menyenangi agama dan akhlaknya serta berkeyakinan dia boleh berubah menjadi lebih baik, mintalah dia merisik dengan cara yang lebih mulia iaitu dengan terus melibatkan ibubapa, bukan hanya berdua-duaan antara anda dan dia. Ingat cara yang menggunakan orang tengah dan menjauhi fitnah itu adalah cara yang dilakukan oleh Rasullah SAW.


JODOH ITU TELAH DITETAPKAN, BEZANYA SAMADA KITA MENDAPATKANNYA DENGAN CARA MULIA ATAU CARA HINA. PILIHLAH.