Monday, April 27, 2009

ALAHAI.....takdak otak ka??

Pada 25 hb yang lalu, ssempat aku berkunjung ke Pesta Buku di PWTC yang menjadi tempat pencinta-pencinta buku tempatan mahupun luar negara.Perjalan ke sana bermula selepas dijamakkan solat zohor dan asar(aku bermusafir).Sempat juga mendapatkan sebuah buku berjudul Dua Wajah-Tahanan Tanpa Bicara yang ditulis oleh Syed Husin Ali..Bukan buku yang aku ingin ceritakan. Bukan Pesta Buku Yang aku ingin huraikan.Perjalanan yang terpaksa aku tempuh dengan menaiki komuter begitu membosankan.Sambil-sambil mata ini liar melihat gelagat orang banyak yang pelbagai,keseksian yang kira sengaja di paparkan untuk santapan umum cukup membuatkan aku label mereka dengan 'Bongok betoi'...Di satu sudut di dalam tren itu,aku melihat 2 orang gadis gemuk(kalau nak dibandingkan 4x aku rasanya)sedang rancak bersembang sehinggakan menenggelamkan suara-suara lain di dalam tren tersebut.Dahla gemuk,pakai baju ketat dan singkat,tak lawa pulak tu,buat bising pulak,gelak-gelak pulak, melayu pulak(yang pertahan melayu sangat tu,ni dia, baik punya melayu untuk kita),sembang bukan main kemas lagi..Dalam keadaan mereka hepi dan riang itu,teringat aku animasi The Incredible Hulk..Bila jaddi Hulk,habis koyak baju dia dan aku harapkan yang serupa turut berlaku pada mereka berdua..Tapi mengecewakan..kahakahlkakah Dalam hati yang bercampur perasaan benci ini terselit sedikit rasa kasihan sebenarnya kepada minah gemok tak sedar diri itu..Yalah,perempuan kalau tahu yang pakaian mereka itu akan membuatkan orang mengata,mereka tidak akan pakai pakaian yang macamtu.Buat malu..Dalam riang-riang mereka,mereka beriang atas dasar kejahilan yang cukup tinggi."Hang tu dah gemok,pakaila baju labuh2 sikit..labuhkan tudung..ni tak..tak dak otak ka??" kata aku dalam hati..Sedih..perempuan2 yang semacam inilah yang sebenarnya merosakkan imej kaum wanita islam..Please..tolonglah..Kadang-kadang apa yang kita buat kita sendiri rasa ok tapi tak ok pun dan kerana itu kita memrlukan pandangan dan nasihat orang lain..Adegan yang serupa turut berlaku ketika dalam perjalanan pulang dari Pesta Buku..2 minah gemuk tak sedar dirila jugak,melayu,Islam,rambut berwarna,bju ketat seluar ketat(Tambahan,baju depa tu agak longgar sedikit di bahagian dada..I SEH MEN....)
Part ni lagi teruk sebab aku terpaksa berdiri di hadapan mereka yang tak dak otak ni disebabkan keadaan tren yang macam sardin...Berdirila aku sambil melihat gelagat kawan-kawan aku yang yang mendapat tempat duduk sambil mentertawakan aku sambil memberi isyarat tentang perempuan gemok tak sedar diri di hadapan aku.Aku diam sahaja..Aku diam sahaja..Sebenarnya part ni lagi 'bahaya' aku rasa..kahakah
Cukuplah aku ceritakan yang mereka ini masih tidak mempunyai perasaan malu yang cukup untuk menjadikan mereka seorang muslimah..Kepada adik2 perempuanku,kawan2 perempuanku,jagalah aurat kalian dengan sebaik mungkin..Nak dedah?Bukan masanya lagi...........................................................................

1 comment:

{ Ibu Naufal } said...

sy sbg kaum hawa terasa malu bila nta postkn entry nie,ttg pmpn2 tu. hmm..tp mmg btul pun pmpn skang mmg menakutkan.

nway, t.ksh diatas peringatan yg membangun. doakanlah smg sahabat semusleem kita sentiasa mendapat hidayah.insyaAllah.biiznillah.

wslm.